מזל טוב! הצטרף עוד ילד למשפחה

שתפו את המאמר:

לידת ילד שני משמחת מאוד. המשפחה התרחבה, עם זאת, רגשות השמחה מהולים בחשש: כיצד הילד הגדול יקבל הצטרפותו של אח נוסף למשפחה?
עד לידת התינוק החדש, הילד הבכור היה כל עולמכם, קיבל את כל תשומת הלב שלכם, התפעלתם מכל דבר חדש שעשה ופתאום נכנס ילד נוסף, שזקוק לכם באופן אינטנסיבי, לוקח לא מעט מזמנכם ומקבל תשומת לב והתרגשות רבה מכם ומהסביבה.

כיצד ניתן להכין את הילד הבכור להולדת אחיו?

לידת ילד חדש מפירה את האיזון המשפחתי. הילד חש בשינוי ותחושה זו עלולה להשפיע על התנהגותו. בטרם החליט אם השינוי טוב לו או לא, הוא חשבו. האיזון שהיה עד כה מופר בפתאומיות ללא יכולת לשלוט או לשנות. הילד חש רגשות מעורבים: שמחה וחשש, גאווה ותסכול, שנאה ואהבה, קנאה וחברות. תפקידינו כהורים לתת לגיטימציה לרגשות הללו ולאפשר לילד האהוב שלנו להסתגל למצב החדש בדרך הקלה והמהירה ביותר.

לפני לידת התינוק יש להכין את הילד לקראת הלידה. ההחלטה מתי לשתף את הילד הינה אישית. עם זאת, רצוי לא לספר מוקדם מידי, במיוחד אם הילד הבכור צעיר ותחושת הזמן שלו אינה בשלה.
ההכנה הינה בעצם מתן מידע: ניתן לעשות זאת ע״י הקראת ספרים בנושא, אם נולד תינוק במשפחה או לחברים – הפגישו את ילדכם עם התינוק שיבין מהו רך נולד. כאשר אתם משוחחים עם הילד השתדלו לספר זאת באופן תמציתי ועניני, הימנעו מלצייר תמונה חיובית מידי ולהשתמש במשפטים כמו: ״יהיה לך כייף/יהיה לך חבר חדש/ אתה תאהב אותו״ – עד שהתינוק יהיה באמת חבר עבור הבכור ייקח לפחות שנתיים ואנו יודעים שילד נוסף במשפחה, שדורש לא מעט מזמנינו, זה לא תמיד ״כייף״ לילדים האחרים. עם זאת, היו קשובים לילד בשיחה, תענו על שאלותיו ברגישות ובאמפטיה גם אם הוא מגיב בכעס וחוסר שביעות רצון מהבשורה החדשה.
כשמועד הלידה מתקרב, שתפו אותו בהכנות, בקניית הציוד לתינוק, בסידור החדר. אם התינוק עומד לחלוק את החדר עם הבכור, שתפו אותו בארגון חדרם המשותף.

לאחר לידת התינוק:

  • הימנעו מלקרוא לילד ״אתה הגדול״. הורים רבים חושבים ששימוש במונח ״אתה גדול״ נותן לילד תחושה טובה של גדול, מסוגל, יכול, טוב יותר מ… ובעל זכויות רבות יותר. אך בפועל עם התואר ״בכור״/״גדול״ מגיע סל של מחויבויות שלא תמיד פועלים לטובת הילד, לדוגמא: ״אתה הגדול, תוותר לו״, ״אתה כבר גדול אז תתאפק ותחכה בסבלנות״, ״אתה כבר גדול ויכול ללכת לבד״. לכן, לעיתים קרובות אנו רואים נסיגה בהתנהגותו של הילד הגדול (זוחל, רוצה למצוץ מוצץ ולשתות מבקבוק, מדבר בשפה תינוקית) שרוצה להיות קטן ולקבל את תשומת הלב כפי שהתינוק מקבל. במקרים כאלה “לא שווה לו” להיות גדול.
  • הילד לא בטראומה ואין צורך לפצות אותו. הורים רבים משתמשים במילים ״הוא בטראומה, נולד לו אח חדש״ ולכן מרגישים צורך לפצות אותו במתנות, לתת לו לישון במיטת ההורים וכדו׳. אם תרגישו אשמה ותעבירו מסר של צורך בפיצוי, הילד ירגיש זאת ויאמין שנעשה לו עוול עם לידת אחיו. לכן, שמרו על הכללים והחוקים שהנהגתם בבית לפני הלידה. חוקים וכללים נותנים לילד בטחון ואל תפצו אותו במתנות (גם לא מתנות שהתינוק קנה לו).
  • היו אמפתיים וסובלניים – אם הילד מראה קושי רגשי, בוכה יותר מהרגיל, חסר סבלנות ומתפרץ. זכרו שהוא בתהליך שינוי, שימו גבולות אך מצד שני, היו אמפתיים והיכן שניתן להקל, לחבק ולנשק – עשו זאת.
  • זמן איכות. הילד הגדול נמצא לרוב במסגרת חינוכית בשעות הבוקר, לכן זה הזמן בו אתם יכולים להקדיש את מירב תשומת הלב לתינוק ולעצמכם. כשהילד חוזר מהגן או מבית הספר, תתכננו את סדר היום כך שתהיו פנויים וזמינים לו, לשחק ולדבר איתו, תנו לו להרגיש שהתגעגעתם אליו. בנוסף, לייצר מידי פעם זמן איכות עימו ללא התינוק. היזהרו לא לתת לגדול הרגשה שכשהוא בבית התינוק לא חשוב. עשו אפילו מאמץ לקרב את התינוק לפעילות שלכם עם הבכור/הגדול.
  • חזקו את בטחונו, תנו לו להרגיש שהוא נחוץ, חשוב ותורם בבית. ילדים אוהבים להרגיש שצריכים אותם. שתפו את הילד שאתם עייפים ומאוד תשמחו אם יוכל לסייע בכך שיהיו לו תפקיד המיוחד רק לו – אחראי מוצץ, חיתול, מרגיע. אם הילד מתנגד – כבדו זאת, ותבקשו ממנו מידי פעם לעזור, כשהבקשה היא נקודתית יש סיכוי שיסכים.
  • עידוד, עידוד, עידוד. מיצאו זמנים שונים ביום בהם אתם מעודדים ע״י מילה טובה פעולות שונות שהילד עושה שקשורות לתינוק אך גם שלא קשורות. למשל: ״אני רואה שאתה משחק כ״כ יפה עם המכוניות וככה אתה נותן לאמא אפשרות קצת לנוח״, ״כשאתה מוצא את המוצץ, את מאוד עוזר לי להרגיע את אחיך ואז אני פנויה״.
  • שימרו על שניהם. הילד הבכור לא תמיד מודע לכוח שיש לו ולפעמים משתמש בו בצורה לא מותאמת במגעו עם התינוק. לעיתים הילד אף חושב שאחיו הוא חבר ורוצה לשחק איתו וזורק עליו כדור. אל תתעלמו מהמעשה אך אל תענישו אותו(גם אם עושה זאת בכוונה כדי להוציא תסכול). תרדו אליו בגובה העיניים ותגידו שהתפקיד שלכם לשמור על הילדים שלכם, ואם משהוא יפגע בו אתם תגנו עליו, לכן ברגע שהוא יפגע בתינוק אתם תצטרכו להרים את התינוק ולהרחיק אותו ממנו.
  • אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים להגיב נכונה, שהתנהגות הבכור מקשה מאוד על ההתנהלות בבית, אל תהססו לפנות להדרכה נקודתית שתעזור לכם לעבור את התקופה על הצד הטוב ביותר.

לסיכום, תינוק נוסף זו שמחה גדולה אך גם מצב של שינוי שצריך להיערך לקראתו. עם הכנה נכונה מראש והתייחסות מתאימה, הילד הבכור שלכם יוכל לעבור את השינוי בצורה קלה יותר.